top of page

משחקי למידה

השימוש במִשְׂחוּק ללמידה נפוץ בקרב ילדים צעירים מזה שנים רבות. אולם, גם לומדים בוגרים יכולים ללמוד באמצעות משחוק.

 

מה יש במִשְׂחוּק שמעודד את הלמידה?

  • תופס את תשומת הלב ומעורר סקרנות

  • משפר יכולות חשיבה

  • מפתח דמיון ויצירתיות

  • הופך את הלמידה למעניינת

אז איך נחליט מתי וכיצד להשתמש במשחקים ללמידה?

  • המשחק צריך לסייע בהשגת מטרת השיעור

  • מותאם לעולם התוכן ולגיל הלומדים (ניתן ללמוד באמצעות משחק בכל גיל!)

  • משחק כמו שיעור, כדאי שיתחיל בגירוי ראשוני שיכניס לעולם התוכן הנלמד

  • ניתן להשתמש במשחק כתוצר למידה: להטיל על הלומדים ליצור משחק המסכם את הלימוד כגון משחק טרוויה המבוסס על נושאי הלימוד, משחק שההתקדמות בו מותנית במענה על שאלות ועוד ועוד

לְמָּה לשים לב כשיוצרים משחק?

  • כדאי שמשחק יעודד תחרות: בין יחידים או קבוצות לומדים

  • המשחק צריך להיות מותאם ליכולות של הלומדים: מאתגר במידה אך לא מוביל לתסכול

 

איך זה עובד?

קיימות תוכנות רבות המציעות משחקים לימודיים וניתן גם ליצור משחקים "רגילים" כמו משחקי קופסה, קלפי לימוד ועוד ועוד. אחד הכלים הטכנו-פדגוגיים המציעים משחקי למידה הוא H5P.

ינון לוי, מחנך כיתה ז' בבית הספר אורות עציון -נווה דניאל שיתף בחווית השימוש במשחק בשיעור:

"השבוע, השתמשתי ב- H5P: חילקתי את הכיתה לחדרים בזום, בכל חדר 3 תלמידים, וכל חדר היה צריך להשלים את המשחק. המשפטים היו משפטים מחומר לימודי בגמרא אותו הם למדו בתחילת היום. עברתי בין הקבוצות וכך ראיתי במה הם טועים וכמה טעויות לכל קבוצה, וכשחזרנו לכיתה הגדולה - היה לנו מנצח. עשינו את זה כבר כמה פעמים, והתלמידים ממש נהנים (כיתה ז')! תוך כדי הצלחנו ללמוד, ראיתי מה מצב הכיתה מבחינה לימודית. פשוט מקסים.... ב"ה, עובד מאוד טוב..."

 

לסיכום

  • משחק חייב להיות מוכוון להשגת מטרת השיעור: יכול לשמש להקנייה או לסיכום פעילות לימודית

  • חשוב לשמור על מינון ואיזון : להשתמש במשחק כחלק מ"ארגז הכלים" שלנו לצד שיטות הוראה למידה והערכה נוספות .

 

ללימוד על השימוש בתוכנות משחקים

 

פוסטים אחרונים

bottom of page