top of page

האם יש קשר בין הצטברות שומנים במוח לבין אלצהיימר?


הקשר בין שומנים במוח ואלצהיימר

בשנים האחרונות נמצא כי תורשה, בנוסף לגיל, מהווה גורם סיכון משמעותי לחלות באלצהיימר. כאשר וריאנט אחד של הגן APOE, הנמצא בכרומוזום 19 ומקודד לחלבון apolipoprotein E שונה מהוריאנט השכיח באוכלוסייה בחומצת אמינו בודדת (מ-Cys112 ל-Arg112), עולה הסיכון לחלות באלצהיימר. נוכחות של שני עותקים של הוריאנט הזה מגבירה את הסיכון אף יותר. הוריאנט APOE4 גורם לעלייה בהצטברות חלבוני עמילואיד-בטא (amyloid-β) ושל כולסטרול באוליגודנדרוציטים.


(oligodendrocytes) אוליגודנדרוציטים הם תאים האחראים על ייצור מעטפת המיאלין הנחוצה לתפקודם של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית. המוטציה מובילה ליצירת מיאלין לקוי ובעקבות כך לירידה קוגניטיבית מואצת. המנגנונים שבהם מעורב APOE4 עדין אינם מובנים במלואם.


במחקר שפורסם לאחרונה ב Nature הראו החוקרים כי בעכברים בעלי הוריאנט APOE4, שימוש בתרופה ציקלודקסטרין מוריד את ההצטברות של כולסטרול באוליגודנדרוציטים וכן מגביר ייצור של מיאלין. בעכברים אלו אף הודגם שיפור משמעותי במבחני למידה וזיכרון. התרופה ציקלודקסטרין ידועה בכך שהיא מפחיתה הצטברות כולסטרול תוך תאי במחלת Niemann–Pick מסוג C - מחלה תורשתית נדירה בה מוטציה רצסיבית, לרוב בגן NPC1 הממוקם על כרומוזום 18, גורמת להצטברות של כולסטרול ושומנים אחרים בכבד, בטחול או בריאות.

המחקר מוכיח אפוא קשר מנגנוני בין APOE4, הצטברות כולסטרול באוליגודנדרוציטים, פגיעה במיאלין וירידה בביצועים קוגניטיביים, ומציע אפשרויות אבחון וטיפול במחלת אלצהיימר.


למאמר המלא בנושא : לחץ כאן

 

שאלה לדיון:

חיים שלח את הגנום שלו לריצוף במעבדה, ונמצא כי הינו נשא של אלל APOE4. האם המשמעות היא שחיים יחלה באלצהיימר בהמשך חייו?


שאלה נוספת לדיון - הועלתה בקבוצת "הרצוג - מדברים מדע"

העלו טיעונים בעד ונגד שימוש בעכברים במחקר רפואי

 

פוסטים אחרונים

bottom of page