top of page

יום הסוכרת הבינלאומי - 14.11



 

השפעת תחליפי סוכר על תגובת הגוף לסוכר - הידעתם? לתחליפי סוכר אמנם אין ערך תזונתי, אך הם עלולים להשפיע על חיידקי המעי (מיקרוביום).

חוקרים בראשותו של פרופ' ערן אלינב ממכון ויצמן בחרו 120 מתנדבים שהעידו כי אינם צורכים תחליפי סוכר. המתנדבים התבקשו לצרוך תחליף סוכר אחד מבין ארבעה – סכרין, סוכרלוז, אספרטיים וסטיביה – למשך שבועיים. התברר כי כל ארבעת הממתיקים גרמו לשינוי בהרכב המיקרוביום ובחומרים שהחיידקים הפרישו לזרם הדם. חלקם אף גרמו לשינוי משמעותי בסבילות של המתנדבים לגלוקוז, כלומר ביכולת של גופם להתמודד עם עומס סוכר, מה שעלול להוביל בסופו של דבר למחלת הסוכרת בה הגוף לא מצליח לשמור על רמת סוכר תקינה בדם. בקרב קבוצת הביקורת לא נצפה שינוי בהרכב המיקרוביום של הנבדקים בתקופת הניסוי. כשהחוקרים בודדו חיידקי מעי ממשתתפים בהם חל שיבוש ביכולתם להתמודד עם עומס סוכר והשתילו אותם במעי עכברים ללא מיקרוביום, הם מצאו כי גם בקרב העכברים הללו חל שינוי בסבילות לגלוקוז. ממצאים אלו מחזקים את התפיסה כי המיקרוביום הוא מעין 'מרכז בקרה' המסנכרן בין אותות המגיעים ממערכות הגוף לבין אותות המגיעים מבחוץ, כגון מזון, תרופות, והסביבה בה אנו חיים.


מחר (14.11) יחול יום הסוכרת הבינלאומי. ביום זה, בשנת 1891, נולד בקנדה פרדריק בנטינג שזכה בפרס נובל לרפואה בשנת 1923 על מיצוי אינסולין ותחילת הטיפול בו בבני אדם. בכך הציל עשרות מיליוני בני אדם ממחלת הסוכרת.

למאמר המלא: לחץ כאן

 

שאלות לדיון :

1. כיצד ניתן להסביר שינוי בהרכב המיקרוביום כתוצאה מצריכת תחליפי סוכר?

2. אחוז מסוים מתחליפי הסוכר שאנו צורכים מופרש בשתן ובצואה ומגיע למי הביוב ולמאגרי מים טבעיים. שערו האם וכיצד זה עשוי להשפיע על הסביבה?

שאלה נוספת לדיון: הועלה בקבוצת "הרצוג - מדברים מדע"

עד כמה משפיע המיקרוביום על גופינו מלבד בתחום הסוכר?

 

קישורים נוספים להרחבה בנושא:



פוסטים אחרונים

bottom of page